Witaminy dobre dla zębów

Chcąc mieć piękne i zdrowe zęby, warto zadbać o dostarczanie swojemu organizmowi produktów bogatych w białko, wapń czy magnez. Za co odpowiadają poszczególne witaminy i minerał oraz których produktów unikać w codziennej diecie?

carrot-kale-walnuts-tomatoes

Wapń

Od małego słyszymy, że wapń jest podstawowym budulcem kości, który ma wpływ na ich prawidłowe funkcjonowanie. Niestety, często pomija się fakt, że jest równie ważny dla zdrowia zębów. Produktami bogatymi w wapń są przede wszystkim produkty mleczne, a także ryby czy jajka.

Witamina D

Nie wolno również zapomnieć o dostarczaniu organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D, która bierze udział w procesie wchłaniania wapnia. Powstaje ona w wyniku kontaktu skóry z promieniami słonecznymi. Równie ważne jest spożywanie jej w postaci tłustych ryb, jajek i żółtego sera.

Witamina K

Witamina K chroni zęby przed próchnicą i zapobiega ich kruszeniu się. W których produktach jest jej najwięcej? Zielone warzywa, na przykład szpinak czy brokuł, a także kefir i maślanka, to idealne produkty w walce o mocne zęby.

Witamina B12

Źródłem witaminy B12 są jedynie produkty odzwierzęce i nabiałowe. Nie będąc w stanie spożywać jej odpowiedniej ilości z powodu alergii czy diety wegańskiej, niezbędne jest dostarczanie jej organizmowi w postaci suplementów.

Magnez

Również magnez ma wpływ na przyswajanie wapnia i jest niezbędny do budowy mocnych zębów i kości. Znajduje się on w gorzkim kakao, kaszy gryczanej, warzywach strączkowych, orzechach czy szpinaku. W jego przyswajaniu pomaga obecna w bananach czy produktach zbożowych witamina B6.

Spożywając produkty bogate w wyżej wymienione substancje i minerały, oraz unikając wysoko przetworzonej żywności, możemy zapobiec leczeniu kanałowemu czy schorzeniom zębów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>